Dlaczego bronisz praw zwierząt zamiast praw ludzi?

Tłumaczenie bloga Doris Lin

„Jak można bronić praw zwierząt, zamiast pomagać ludziom?” Kiedyś już odpowiedziałam bardzo poważnie na to pytanie, za którym jednak kryje się tak dużo aspektów.

To pytanie jest bardzo popularne podczas protestów i akcji rozdawania materiałów edukacyjnych, ale pytający często nie zdają sobie sprawy, o co pytają.

Stojąc za stołem z materiałami informacyjnymi na festiwalu, mogłabym ich z łatwością zapytać: „Jak możesz jeść watę na patyku i bawić się, zamiast pomagać ludziom?” albo „Jak możesz jeść obiad w restauracji, zamiast pomagać ludziom?” albo „Jak możesz oglądać TV, zamiast pomagać ludziom?”

Podejrzewam, że osoba zadająca to pytanie, stara się wykręcić od myślenia na temat praw zwierząt. Jeśli uda jej się znaleźć sposób na zlekceważenie mnie czy przekazywanych przeze mnie informacji, to nie będzie musiała zastanawiać się nad etyką, jedząc cheeseburgera.

Wierzę, że czasami to pytanie zadają ludzie, którzy starają się zrozumieć kwestię praw zwierząt i dla tych ludzi mam poważną odpowiedź. Ale częściej jest ono zadawane w sposób agresywny, i myślę, że tym ludziom powinnam odpowiadać tak: „Ja nie działam na rzecz praw zwierząt kosztem pomocy ludziom. Działam na rzecz praw zwierząt kosztem sprzątania mojego mieszkania. Jeśli wpadniesz do mnie, mogę ci to udowodnić.”

Nie mija się to zbytnio z prawdą. W moim mieszkaniu faktycznie jest bałagan.

Dla ludzi, którzy autentycznie zastanawiają się na tą kwestią, mam poważną odpowiedź:

Aktywiści broniący praw zwierząt działają na rzecz zwierząt z kilku powodów. Nie istnieje więc jeden wybrany powód. Osoba pytająca aktywistów broniących praw zwierząt, dlaczego robią to, zamiast bronić praw ludzi, zakłada, że te dwie kampanie różnią się, zupełnie się nie zazębiają lub może nawet zwalczają się.

Jednak spoglądając wstecz, widzimy, że aktywistom broniącym sprawiedliwości społecznej zarzucano, że opowiadają się za uciskanymi i występują przeciwko uciskającym, mimo że sprawiedliwość wymaga, aby wszyscy byli traktowani i chronieni na równi. Aktywiści na rzecz praw obywatelskich nie działają na rzecz jakiejś mniejszości, zamiast bronić praw innych. Działają oni na rzecz sprawiedliwości dla wszystkich i domagają się, aby niczyje prawa nie były łamane.

Podobnie, aktywiści broniący praw zwierząt nie wybierają obrony praw zwierząt zamiast praw ludzi, ale mają na celu stworzenie takiego świata, w którym żadna warstwa nie będzie wyzyskiwana. Oczywiście istnieją sytuacje, w których pewni ludzie wyzyskują innych ludzi. Wielu aktywistów broniących praw zwierząt wskazuje na to, że ludzie także są zwierzętami, a aktywiści broniący zwierząt sprzeciwiają się wszelkim przejawom eksploatacji, tak zwierząt ‘nie-ludzi’ jak i ludzi.

http://animalrights.about.com/b/2010/12/16/animal-rights-instead-of-people.htm

Skomentuj

