Fast food walczy z rakiem?

Tłumaczenie artykułu Neala Barnarda pt. ‚Health Organizations Buddy-Buddy with Fast Food’

Wiaderko kurczaka na rzecz walki z rakiem?

Mieszane uczucia wywołuje  nowe przymierze między fundacją na rzecz walki z rakiem ‘Susan G. Komen for Cure’ a KFC, mające na w celu zebranie funduszy na badania nad rakiem. W ramach tej kampanii zachęca się kobiety do kupowania różowych wiaderek kurczaka z KFC, aby wspierać badania nad rakiem.

Jako lekarz, zajmujący się badaniem wartości odżywczych, jestem zaszokowany, że organizacja zdrowotna zachęca kobiety do spożywania tłustych smażonych kurczaków w ramach akcji szerzenia wiedzy na temat związku tej choroby z dietą i otyłością.

To, że kurczak jest serwowany w różowym wiaderku, wcale nie czyni tego posiłku zdrowszym. A wiaderko zwane „dla dbających o zdrowie”- z opcyjnym pieczonym kurczakiem –może być nawet jeszcze gorsze. Naukowcy pracujący dla fundacji Komen dobrze wiedzą, że pieczony kurczak zawiera niebezpieczne rakotwórcze substancje, które powodują raka piersi. Nasza organizacja potwierdziła ich obecność w pieczonym kurczaku sprzedawanym przez KFC poprzez testy przeprowadzone przez niezależne laboratorium.

Kampania ta jest obraźliwa i niewłaściwa na wielu poziomach. Niestety Komen nie jest jedyną organizacją zajmującą się kwestiami zdrowia, która jest blisko związana z kompaniami fast food. Wiele szpitali, towarzystw medycznych i firm ubezpieczeniowych ma związki z kompaniami sprzedającymi niezdrowe jedzenie.

Według nowych badań, firmy ubezpieczeniowe inwestują znaczne kwoty w fast food. Może nie są to stosunki tak rażące jak fast foodowa przyjaźń fundacji Komen, ale naukowcy z Harwardu niedawno odkryli, że firmy ubezpieczeniowe inwestują miliardy dolarów w tę niezdrową gałąź przemysłu.

Za kulisami firmy ubezpieczające zdrowie i życie, wykorzystując składki, jakie płacą Amerykanie, inwestują w kompanie, które zalewają nas cheeseburgerami, smażonymi kurczakami i napojami gazowanymi.

Naukowcy z Cambridge Health Alliance przy Uniwersytecie Harwardzkim sprawdzili, jakie udziały w fast foodzie mają firmy ubezpieczeniowe i odkryli, że są one właścicielami akcji o wartości $1.88 mld – należących do McDonald’s, Jack in the Box, Wendy’s/Arby’s, Yum! Brands (właściciela KFC i Pizza Hut) oraz Burger King .¹

Autorzy tych badań uważają, że konflikt interesów może wynikać z braku świadomości wpływu społecznego, potencjalnych zysków przewyższających inne kwestie lub braku wiedzy o działalności poszczególnych pionów. Na przykład, dział inwestycji i dział odszkodowań nie komunikują się ws. swoich działań i programów.

Naukowcy z Harwardu sugerują, że firmy ubezpieczeniowe powinny albo zaniechać inwestycji w fast food albo będąc ich współwłaścicielami, powinni zmusić te firmy do zmiany ich praktyk.

Neal Barnard jest lekarzem medycyny, naukowcem zajmującym się badaniami klinicznymi, autorem książek, rzecznikiem zdrowia i prezydentem Komitetu Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej w Waszyngtonie, DC.

  1. Mohan AV, McCormick D, Woolhandler S, Himmelstein DU, Boyd JW. Life and health insurance industry investments in fast food. Am J Public Health. Published ahead of print April 15, 2010. doi:10.2105/AJPH.2009.178020.

http://www.ecomii.com/blogs/food/2010/05/04/health-organizations-invest-in-fast-food/

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: