Święto Dziękczynienia w USA

(W USA każdego roku przed listopadowym Świętem Dziękczynienia zabija się 45 milionów indyków.)

Fragment wywiadu Ady Gila, amerykańskiego przedsiębiorcy, dla Vegetarian Star. Ady Gil, weganin, w tym roku przekaże dotację w wysokości do $50 000 na rzecz programu Zaadoptuj indyka. Dokładniej, każda indywidualna dotacja na rzecz programu Zaadoptuj indyka, która wpłynie przed 25 listopada, zostanie podwojona dzięki ofercie Ady’ego Gila.

W jaki sposób zaangażowałeś się w działalność ‘Farm Sanctuary’ (Sanktuarium dla zwierząt hodowlanych) i kampanię „Zaadoptuj-Indyka”?

W 1999 moja była dziewczyna powiedziała mi, że adoptuje indyka. Była wegetarianką i powiedziała mi, że na Święto Dziękczynienia zaadoptuje indyka. Nie rozumiałem wtedy zbyt dobrze, co to znaczyło, ale ona powiedziała, że wystarczy wysłać pieniądze. To było wtedy $20. Taki symboliczny gest, ale otrzymywało się zdjęcie tego indyka. Rok wcześniej zjadłem indyka w Święto Dziękczynienia, ale wtedy już nie. Święto Dziękczynienia wcale nie było z tego powodu gorsze. Moje życie wcale się nie zmieniło z tego powodu, że nie zjadłem indyka. Zaadoptowałem indyka i poczułem się dumny, jakbym ocalił życie, nie dotykając go. Nie zawsze można ocalić życie, nawet dotykając zwierzę – czasami można, jak na przykład rannego psa czy ptaka, którego znajdziesz i zabierzesz to weterynarza, ale przeważnie nie można dotknąć i ocalić życia, jedynie za pomocą jakiejś organizacji. Uważam, że Farm Sanctuary jest taką aleją, za pomocą której można ocalić zwierzęta.

Ostatnio dwóch wielkich producentów kurczaków w USA, Bell & Evans oraz Mary’s zapowiedziało, że zmieniają sposób, w jaki zabijają kurczaki. Zamiast elektrycznego szoku, zaczną najpierw ogłuszać ptaki za pomocą gazu, jak robią to w wielu miejscach w Europie i Wielkiej Brytanii. Co myślisz na temat „humanitarnego” sposobu zabijania i czy według ciebie jest to prawdziwy postęp w poprawie warunków życia zwierząt?

Nie mogę złożyć tych dwóch słów razem: zabijanie i humanitarne. Nie uważam, żeby one mogły być razem użyte w tym samym zdaniu. Czy jest to mniej okrutne? Myślę, że tak. Ale czy jest to nadal okrutne? Jestem tego pewien. A czy to jest humanitarne? Nie. Czy jest to lepsze? Na pewno. Ale czy jest to nadal złe? Tak. Jest to  jednak trochę mniej złe, a mniejsze zło jest lepsze niż większe zło, prawda? Jeśli w ciągu ostatnich 10 sekund nie cierpią, to jest lepsze. Jeśli cierpią całe życie, i możemy dać im ostatnie 10 sekund bez cierpienia, to jest to lepsze. Każda sekunda się liczy. Ale nie myślę, żeby zabijanie mogło być humanitarne.

http://vegetarianstar.com/2010/11/18/ady-gil-interview-farm-sanctuary-animal-welfare-and-bill-clinton/

http://www.adoptaturkey.org/

Skomentuj

