Jak być weganinem i żyć bez pieniędzy

(tłumaczenie artykułu z telegraph.co.uk)

31-letni Mark Boyle zrezygnował z posługiwania się pieniędzmi w listopadzie 2008 roku. Mieszka w aucie rekreacyjnym, które dostał dzięki programowi Freecycle (uk.freecycle.org), a które jest zaparkowane w pobliżu gospodarstwa ekologicznego w okolicach Bristolu, gdzie Boyle pracuje społecznie trzy dni w tygodniu. Uprawia własną żywność, ma piec na drewno, a elektryczność wytwarza za pomocą kolektorów słonecznych. Ma telefon komórkowy, na który można tylko dzwonić, i laptop zasilany bateriami słonecznymi. Jest od 6 lat weganinem. Założył internetowy serwis społecznościowy Freeconomy w roku 2007 (justfortheloveofit.org), który zachęca ludzi do dzielenia się z innymi swoimi umiejętnościami i zawodami, i obecnie ma już 17000 członków.

,,Wszystko zaczęło się w pubie. Rozmawiałem z moim przyjacielem o wszystkich problemach na świecie, takich jak wyzysk w fabrykach trzeciego świata, zniszczenie środowiska, farmy przemysłowe, testy na zwierzętach, wojny o bogactwa naturalne. Zdałem sobie sprawę z tego, że one wszystkie na swój sposób są powiązane z pieniędzmi.

Postanowiłem zrezygnować z gotówki. (…) Wszystko zajmuje więcej czasu i wysiłku w bezpieniężnym świecie. Ręcznie piorę ubrania w umywalce w zimnej wodzie, za płyn do prania służą mi gotowane na moim piecu orzechy. Trwa to 2 godziny, zamiast pół, kiedy pierze się w pralce.

To miało trwać tylko rok, ale tak mi się spodobał ten styl życia, że kontynuuję. Nigdy nie byłem szczęśliwszy ani w lepszej formie fizycznej.

Miałem bardzo normalne dzieciństwo. Myślę, że na początku moi rodzice zastanawiali się, co ja takiego wyprawiam. Ale teraz w pełni mnie popierają i mówią, że może nawet sami tego spróbują.

Czasami jest to frustrujące, kiedy próbuję się udzielać towarzysko bez pieniędzy. Wychowałem się w Północnej Irlandii, gdzie swoją męskość pokazuje się tym, że płaci się za pierwszą kolejkę. Ale ja zapraszam do mojej przyczepy na domowy sok z jabłek przy ognisku.

Jestem obecnie sam, ale ze względu na książkę i mojego bloga, zdaje się, że kilka kobiet zaczęło się mną interesować.

Samo bycie weganinem ogranicza liczbę kobiet, z którymi mam coś wspólnego, nie mówiąc już o braku pieniędzy. Byłbym szczęśliwy, gdyby chociaż jedna kobieta w całym kraju chciała zrezygnować z pieniędzy na całe życie – i możliwe jest, że nawet nie będę o nią zabiegał.”

http://www.telegraph.co.uk/earth/greenerliving/7951968/The-man-who-lives-without-money.html

Skomentuj

