Mutabaruka

Mutabaruka jest poetą dubowym z Jamajki, uważany też jest  w pewnym sensie za twórcę poezji dubowej, która jest gatunkiem muzycznym, obejmującym recytację lub melodeklamację wierszy z przesłaniem, na tle muzyki reggae. Mutabaruka nie lubi jednak tego terminu, bo jak twierdzi, określanie  tego, co robi nazwą poezji dubowej, szufladkuje jego twórczość.

Jest weganinem od 35 lat. O swojej diecie mówi tak:

,,Nie używam żadnych produktów zwierzęcych. Nie korzystam z produktów zwierzęcych. Nie używam ich. Nie zakładam ich na siebie. Nigdy nie dałem moim dzieciom żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. One nie wiedzą, co to jest ser, miód – nic z tych rzeczy. Nie znały żadnych z tych rzeczy, nic pochodzącego od zwierząt. Wychowałem moje dzieci w ten sposób.

Ale ja jako jedyny zacząłem przechodzić na surowe jedzenie. Dużo rastafarian żyje w ten sposób. Są różne etapy. Niektórzy ludzie jedzą ryby, niektórzy nie jedzą ryb. Niektórzy ludzie piją mleko, niektórzy nie piją mleka. Dla mnie koncepcja wegetarianizmu to są warzywa. Słowo „Wegetarianizm” pochodzi od warzyw (ang. vegetarian – vegetable). Nie włączyłbym do tego mleka, sera, jajek i tego typu rzeczy. To nie są rośliny. Kiedy mówię, że jestem wegetarianinem, nie muszę mówić, ze jestem ‘weganinem’. To terminologia sprawia, że wszystko staje się dziwne. Ludzie mówią, że są lakto-wegetarianami i wegetarianami-weganami. Nie można być lakto-wegetarianinem czy weganinem. Albo jesteś wegetarianinem albo nie jesteś.

Wegetarianin to osoba, która je tylko warzywa. Jeśli więc pijesz mleko i jesz ryby… nie można być pół-wegetarianinem.”

http://www.blackvegetarians.org/features/mutabaruka.htm

Skomentuj

