Dlaczego powinniśmy unikać nabiału za wszelką cenę…

Fragment artykułu autorstwa dr Marka Hymana, lekarza i pioniera tzw. medycyny funkcjonalnej

(1 maja 2010r., Huffington Post)

6 powodów, dla których powinniśmy unikać produktów mlecznych za wszelką cenę…

Prawda o nabiale

Według dr Willett, który przeprowadził wiele badań i korzystał z badań innych naukowców, dotyczących tego tematu, istnieje wiele powodów, aby wyeliminować mleko ze swojej diety:

1. Mleko nie zapobiega złamaniom.(i) W przeciwieństwie do popularnego przekonania, badania dotyczące jedzenia produktów mlecznych nigdy nie pokazały, że spożywanie nabiału redukuje ryzyko złamań. W rzeczywistości, zgodnie z Nurses Health Study, nabiał może zwiększyć ryzyko złamań o 50 procent!

2. Mniej mleka, lepsze kości. Kraje, gdzie spożycie mleka i wapnia jest najniższe (np. w Afryce i Azji), mają najniższe wskaźniki osteoporozy.

3. Wapń nie chroni kości, jak się powszechnie uważa. (ii)

Badania nad braniem suplementów wapnia nie wykazały korzyści w redukcji ryzyka złamań. Witamina D wydaje się znacznie ważniejsza niż wapno w zapobieganiu złamaniom.

4. Wapń może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka. Badania pokazują, że wyższe spożycie wapnia i produktów mlecznych, może spowodować wzrost ryzyka raka prostaty o 30 do 50 procent. (iii) Plus, konsumpcja mleka zwiększa w organizmie poziom insulinopodobnego czynnika wzrostu-1 (IGF-1) – – znanego czynnika rakotwórczego.

5. Wapń ma korzyści, jakich nie ma mleko. Preparaty uzupełniające wapń, ale nie produkty mleczne, mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. (iv)

6. Nie każdy może trawić nabiał. (v) Około 75 procent ludności świata genetycznie nie może prawidłowo strawić mleka i przetworów mlecznych – ten problem zwany jest nietolerancją laktozy.

Na podstawie takich ustaleń, dr Willett doszedł do kilku ważnych wniosków:

• Każdy potrzebuje wapnia – ale prawdopodobnie nie tak dużo, ile dziennie zaleca nasz rząd, a wapń z diety, w tym warzyw i fasoli jest lepiej przyswajalny przez organizm, z mniejszym ryzykiem, niż branie suplementów z wapniem.

• Wapń prawdopodobnie nie zapobiega złamaniu kości. Tylko niewiele osób w tym kraju jest w stanie zredukować ryzyko złamań poprzez zwiększenie ilości spożywanego wapnia.

• Mężczyźni nie powinni brać suplementów z wapniem. Suplementy wapnia i witaminy D mogą być stosowane przez kobiety.

• Nabiał może być niezdrowy. Propagowanie spożycia mleka może mieć negatywny wpływ na zdrowie.
Jeśli to wszystko nie wystarczy, żebyście odżegnali się od mleka, jest jeszcze kilka naukowych odkryć, wartych przytoczenia.

Federalna Komisja Handlu (FTC) niedawno zwróciła się do UDSA do zbadania podstaw naukowych sloganu „wąsy z mleka” – używanego w reklamach. Zespół naukowców jasno wyjaśnił sprawę:

• Mleko nie przynosi korzyści sportowcom.

• Nie ma dowodów na to, że mleko jest korzystne dla kości i że zapobiega osteoporozie – w rzeczywistości białko zwierzęce, jakie mleko zawiera, może powodować utratę masy kostnej!

• Nabiał jest powiązany z rakiem prostaty.

• Mleko zawiera dużo tłuszczów nasyconych i jest powiązane z występowaniem chorób serca.

• Nabiał powoduje problemy trawienne u 75 procent osób cierpiących na nietolerancję laktozy.

• Nabiał pogarsza zespół jelita drażliwego.

Mówiąc najprościej, FTC zwróciło się do przemysłu mleczarskiego: „Czy macie dowody?” – I odpowiedź była „NIE!”

Z powodu tych obaw, wiele osób zaczęło rozważać spożywanie surowego mleka. Ale to nie jest tak naprawdę zdrowa forma mleka…

Tak, surowe, pełne, organiczne mleko eliminuje takie obawy jak zawartość pestycydów, hormonów, antybiotyków, oraz skutków homogenizacji i pasteryzacji – ale jeśli chodzi o mnie, te korzyści nie przewyższają potencjalnego ryzyka, jakie niesie spożywanie produktów mlecznych.

Z ewolucyjnego punktu widzenia, mleko jest obcym pokarmem dla ludzi. 10 000 lat temu nie hodowaliśmy udomowionych zwierząt i nie piliśmy mleka (chyba, że jakiś zapalony myśliwy wydoił dzikiego tygrysa albo bawoła!)

Jeśli nadal nie wierzysz, to zastanów się nad tym:

Organizm większości ludzi naturalnie przestaje produkować znaczącą ilość laktazy – enzymu, niezbędnego do prawidłowego trawienia laktozy, cukru w mleku – w wieku od dwóch do pięciu lat. W rzeczywistości, większość ssaków w normalnych warunkach zaprzestaje produkcji enzymów niezbędnych do prawidłowego trawienia i metabolizmu mleka po ich odstawieniu od matki.
Nasz organizm nie jest w stanie regularnie trawić mleka. Większość naukowców zgadza się, że lepiej jest uzyskać wapń, potas, białko i tłuszcze z innych źródeł żywności, takich jak produkty roślinne: warzywa, owoce, fasola, pełne ziarna, orzechy, nasiona, i wodorosty.

Tak więc oto moje rady w sprawie nabiału:

• Zabierz swoja Krowę na Spacer. Będzie to znacznie zdrowsze niż wypicie mleka.

• Nie polegaj na produktach mlecznych dla utrzymania zdrowych kości. Jeśli chcesz mieć zdrowe kości, dużo się gimnastykuj i codziennie bierz suplementy z 2000 IU witaminy D.

• Pobieraj wapń z żywności: z ciemnozielonych warzyw liściastych, sezamowego tahini, wodorostów.

• Spróbuj zrezygnować ze wszystkich produktów mlecznych, tzn. wyeliminuj ser, jogurt i lody na dwa tygodnie i zobaczysz, czy poczujesz się lepiej.

• Dziecku możesz dawać mleko migdałowe.

Still Got Milk? Mam nadzieję że nie! Pamiętaj, mleko nie jest niezbędne dla zachowania dobrego zdrowia. Zachęcam cię do eliminacji mleka – zobaczysz, że pozujesz się lepiej.

Referencje na stronie:

http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/dairy-free-dairy-6-reason_b_558876.html

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: