Jak być weganką gdzieś w Koziej Wólce

Czy trudno jest być weganką/weganinem w małej, położonej w konserwatywnej części kraju, miejscowości?

Felieton Heather Jackson ze strony wiadomości online DS

30 kwietnia 2010

Postanowiłam zostać wegetarianką, kiedy miałam 14 lat, a kiedy miałem 23, przeszłam na weganizm. Powodem, dla którego dokonałam takiego wyboru, było m. in. to, że nie mogłam jeść martwych zwierząt. Nie potrafiłam sobie wyobrazić, że mogłabym jeść żyjącą kiedyś istotę, leżącą na moim talerzu. Przemysł mięsny jest tak obrzydliwy na tak wielu poziomach (zobacz film: Fast Food Nation, pod koniec którego sama odwróciłam głowę od ekranu). Ponadto, jest to mięsień (organ!) istoty. Mięśnie, które kiedyś pomagały tej istocie się poruszać, a to naprawdę jest dla mnie ohydne.

Pamiętam, że zaczęłam rozważać to, kiedy miałam 12 lat, ale mój ojczym powiedział: „nie zrobisz tego – z powrotem zaczniesz jeść mięso!” Powoli odstawiłam jednak mięso zupełnie i w wieku 14 lat byłam wegetarianką. Poczułam się zdrowsza i wybór ten także stał się moją polityczną demonstracją przeciwko znęcaniu się nad zwierzętami przez przemysł mięsny.

Postanowiłam wychować moją córkę na diecie wegetariańskiej, kiedy zaszłam w ciążę. Nie mogłam sobie wyobrazić, by karmić moje dziecko martwym zwierzęciem. Teraz ma osiem i pół roku, jest nadal wegetarianką. Odżywia się zdrowo (żadnych napojów gazowanych i nie za dużo łakoci, mnóstwo warzyw, owoców i pełnoziarnistych dań), ma idealną wagę i rozumie złożoność przemysłu mięsnego.

Dzieci w jej klasie wyśmiewają się z niej, ponieważ je dużo warzyw. Ona zwykle na to odpowiada: „a ty jesz mięso.” Normalność jedzenia mięsa jest bardzo silna u ludzi (zwłaszcza na śrd. zachodzie, wiem to z doświadczenia), tak więc to, że dzieci nie rozumieją, dlaczego  ona nie je mięsa, wcale nie jest czymś niezwykłym.

Jak wygląda bycie weganką w Grand Forks? Tak naprawdę, to nie jest to aż takie trudne. W 2008 roku pismo ”Dakota Student” wydrukowało artykuł na ten temat (nie mogłam go jednak znaleźć, bo zmienili swoją stronę).

Ponieważ nie jestem w stanie ponownie przeczytać tego artykułu, z tego, co pamiętam, autor opisał swoje doświadczenia spędzając tydzień w Grand Forks jako weganin. O ile pamiętam, było im trochę ciężko, bo raczej nie ma żadnych prowegańskich restauracji w Grand Forks, a wiele osób nie wie, co to jest weganizm i wegetarianizm.

Jestem weganką do 4 lat (a przedtem byłam wegetarianką przez 9 lat) i uważam, że jest to dość łatwe w tym mieście. Są tu takie miejsca, gdzie mogę coś zjeść i nawet tworzyć własne posiłki wegańskie. Zamieniam mięso na fasolę (jednak czasami fasola zawiera smalec – trzeba pytać!), zamawiam pizzę bez sera, kupuję kanapki z samymi warzywami itd.

Istnieje również kilka miejsc, które oferują wegetariańskie i wegańskie opcje. Niektóre także nie mają nic przeciwko, kiedy proszę o same wegańskie składniki.

Jednak weganizm, to nie tylko samo jedzenie w restauracjach. Nie mogę sobie pozwolić na droższe wegańskie produkty, które zamawia się przez internet (są takie drogie!), ale sama potrafię piec i gotować. Oszczędzam pieniądze, nie jedząc w restauracjach. Poza tym, wolę ugotować własne jedzenie tak czy inaczej (jest zdrowsze i tańsze). Istnieje mnóstwo stron internetowych, na których można znaleźć bezpłatne przepisy. Jedną z moich ulubionych stron to vegweb.com. Użytkownicy mogą tam podawać własne przepisy, dzieląc się nimi ze wszystkimi.

Na tej stronie można też znaleźć „surowe wegańskie” przepisy oraz jak zrobić własne środki czyszczące i pastę do zębów. Zrobiłam wiele produktów, które mogłyby zaskoczyć miłośników sera, jak wegański serek z nerkowców oraz ”serowy” dip z drożdży odżywczych.

Bycie weganką jest sprawą polityczną: polityką żywności. Mimo że może nie uważam, iż mój wybór bycia weganką i wychowywanie mojej córki jako wegetarianki, zakończy eksploatację zwierząt przez przemysł mięsny, to osobiście, daje mi zadowolenie to, że nie wkładam do mojego (czy jej) brzucha martwych zwierząt, które zostały zabite w okropnych, okropnych warunkach.

Jest to również wybór zdrowszy –  mam dobry poziom cholesterolu, a moja dieta jest niskotłuszczowa. Moja wegańska i córki wegetariańska dieta być może wpłyną też na to, co jedzą inni ludzie. Wiem, że mówienie o przemyśle mięsnym, spowodowało, że kilka osób przeszło na wegetarianizm, i mimo że to nie jest moim celem (sądzić czy nawracać), moja szczerość dała ludziom powód do zastanowienia się nad ich dietą.

Weganizm i wegetarianizm jest możliwy w Grand Forks. Chociaż nie mogę pójść do niesamowitej wegańskiej czy wegetariańskiej restauracji, jakie są w innych miastach, to jednak mogę znaleźć miejsca, które dają mi wybór, albo mogę zostać w domu, oszczędzić pieniądze i sama coś ugotować.

http://www.dakotastudent.com/opinion/veganism-in-grand-forks-doable-1.1436710

Skomentuj

