Białko w diecie wegańskiej

Kathy Freston

Kiedy mówię ludziom, że jestem weganką, to bez wątpienia, zaraz słyszę: „Ale czy masz wystarczająco białka?”

To jest, moim zdaniem, najpotężniejsza broń przemysłu mięsnego w walce z wegetarianizmem – mit białka. A jest to właśnie jedynie mit.

W rzeczywistości, ludzie potrzebują, aby tylko 10 procent spożywanych kalorii pochodziło z białka. Sportowcy i kobiety w ciąży potrzebują ich trochę więcej, ale jedząc wystarczająco kalorii, pochodzących z produktów pochodzenia roślinnego, to niemal niemożliwe jest, aby nie mieć ich wystarczając.

Widząc obsesję na punkcie białka, można by pomyśleć, że niedobór białka jest problemem zdrowotnym numer jeden w Ameryce czy innych krajach Zachodnich. Oczywiście tak nie jest – niedobór białka nie występuje nawet na liście poważniejszych schorzeń.

Jakie choroby znajdują się na tej liście? Choroby serca, rak, cukrzyca, otyłość – choroby związane z jedzeniem produktów zwierzęcych. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego, które rozpatrzyło wszystkie naukowe badania dotyczące diety wegetariańskiej, dieta ta jest nie tylko zdrowa, ale ”korzystna w zapobieganiu i leczeniu pewnych chorób.” „Dobrze zaplanowane, wegańska i inne typy diety wegetariańskiej, są odpowiednie na wszystkich etapach cyklu życia, w tym w okresie ciąży, karmienia piersią, niemowlęctwa, dzieciństwa i młodości … Wegetarianie mają zwykle niższy wskaźniki masy ciała niż niewegetarianie, a także mają niższe ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwienia serca. Wegetarianie wykazują też niższy poziom cholesterolu we krwi, niższe ciśnienie krwi, mniejszą zachorowalność na nadciśnienie, cukrzycę typu 2 oraz na raka prostaty i jelita grubego.”

Dr Dean Ornish napisał w swojej książce Eat More, Weigh Less (Jedz więcej, waż mniej), że jedynie dieta wegetariańska pomaga zrzucić nadwagę na okres co najmniej 5 lat –„może też pomóc w zapobieganiu różnym chorobom. Zapobiega rakowi piersi u kobiet, rakowi prostaty u mężczyzn, rakowi okrężnicy, rakowi płuc, chłoniakom, osteoporozie, cukrzycy, nadciśnieniu, itd…”

Tak więc, kiedy ludzie pytają mnie o moje białko, wyjaśniam, że białko nie stanowi problemu w diecie wegańskiej, i że prawdziwym problemom, które dręczą nas, mieszkańców krajów Zachodnich, można częściowo zapobiec dietą wegetariańską oraz, że otrzymuję białko tak samo jak wszyscy inni – jem!

Fasola, orzechy, nasiona, soczewica i pełne ziarno zawierają duże ilości białka. Roślinne produkty mają taką przewagę nad produktami pochodzenia zwierzęcego, że zawierają duże ilości błonnika i węglowodanów złożonych, mięso tego nie ma. Tak, to jest prawda: mięso w ogóle nie zawiera węglowodanów złożonych i błonnika. Białko roślinne zawiera duże ilości tych składników odżywczych.

Dodatkowo, ponieważ białko pochodzenia roślinnego nie zawiera cholesterolu ani wysokiej ilości tłuszczów nasyconych, jest ono o wiele zdrowsze niż mięso, jaja i produkty mleczne.

Warto również zauważyć, że istnieje bardzo silny związek między białkiem zwierzęcym a kilkoma kluczowymi chorobami, w tym rakiem i osteoporozą. Według dr Ornish „produkty o wysokiej zawartości białka, zwłaszcza białka zwierzęcego, dramatycznie zwiększają ryzyko zachorowania na raka piersi, raka prostaty, choroby serca i wiele innych dolegliwości. Mogą też spowodować zaburzenia czynności nerek, utratę wapnia w kościach itd.”

Związek mięsa z rakiem jest opisany w fantastycznej książce T. Colina Campbella pt. Raport Chiński. Tak więc istnieje ogromna ilość dowodów naukowych, potwierdzających, że spożywanie białka zwierzęcego powoduje raka.

Na podstawie artykułu Kathy Freston:

http://thekathleenshow.typepad.com/blog/2010/03/kathy-freston-getting-past-the-protein-myth.html

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: